Réthelyi a Himnusz új verzióját ajánlja az évzárókra -  olvastam az indexen. Azonnal rákattintottam, és olvasni kezdtem, teljes felháborodással, hogy ezeknek már semmi sem szent? Ha már romokban az ország, mind gazdaságilag, mind turisztikailag. Ha már a látványosságainkat is hagytuk teljesen elcsúnyulni, minek maradjon egy apró morzsa, amire még büszkék lehetünk. Minek nekünk egy olyan himnusz amire azt mondja a többi nemzet, hogy ez a legszebb himnusz amit valaha is hallottak, bár egyben a legszomorúbb is. Bár ha jobban belegondolok, lehetséges, hogy ezt is csak mi hisszük, mint ahogyan azt, hogy a rendszerváltás előtti iskolarendszer a csúcsok csúcsa volt, és hogy olyan magas szintű a felsőoktatásunk, legalábbis hogy eddig az volt, hogy mindenhol csodájára járnak. Aztán hipp és hopp jött egy felmérés, ahol kiderült, hogy semmivel sem vagyunk többek mint mások. Sőőőt, az egyetlen értékelhető különbség az, hogy nálunk az iskolázott és az iskolázatlan ember között nincs sok különbség, míg azért másoknál valaki vagy hülye, vagy zseni. Bár ha jobban belegondolok a hülyeséget és a zsenialitást csak egy hajszál választja el.

Na de vissza a himnuszhoz.

Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter ma levelet írt az összes magyarországi közoktatási intézménynek, mivel szeretné ha a Himnusz és a Szózat könnyebben énekelhető változata "még az évzáró ünnepélyek előtt eljutna az iskolákba".

Persze itt már fortyogtam a dühtől, pedig ez még csak az első mondat volt. Most komolyan azért mert vannak botfülű tehetségtelen, vagy inkább tehetetlen emberek, mert egy himnuszhoz még csak tehetség sem kell, hogy elénekeljük, tényleg meg kell változtatni, és hozzájuk idomítani? A végén már ott fogunk tartani, hogy annyira segítünk a gyengébb képességűeknek egy élhető világot kialakítani, hogy a végén mi normálisak nem fogunk tudni itt élni.

Mondjuk tény és való, hogy a himnusz tele van nehéz hajlításokkal, és félhangokkal, és a hangterjedelme is elég nagy, de ha eddig, évtizedeken át tudtuk énekelni, akkor most hirtelen miért nem? Meg amúgy is, eddig ez úgy ment, hogy felálltunk, elénekeltük, leültünk, és ment tovább az élet. Legalábbis mi nem kezdtük kielemezni, hogy a magas C nem jött ki, meg a fene vigye el ezt a sok hajlítást, mert csak belezavarodok. Magyarórán kívül soha sehol nem kezdtük el kielemezni, hogy ez így most jó vagy nem jó.

 

Na de ezek után már tényleg baromi kiváncsi vagyok, hogy mik a konkrét változtatások, és hogy milyen lett az új, amit ilyen sürgősen kell eljutni az iskolákba, hogy az évzárón tudják majd a nebulók énekelni. Mert ugye nyilván valóan hatalmas változtatásokról lehet szó, ha ki kell küldeni hozzá egy felvételt, hogy megismerje mindenki az új verziót.

 

A most letölthető verzió abban tér az eredetitől, hogy míg Erkel G-ről kezdte el a Himnuszt, addig most egy kvárttal lejjebb, D-ről kezd a kórus. Így a nagy hangterjedelmű művet könnyebben énekelhetik azok, akiknek a túl magas, vagy túl mély hangok kiéneklése gondot okozhat. Az új verzió emellett picivel lassabb lett, pedig sokan éppen azt kifogásolták, hogy már az eredeti sem elég gyors.

Jó, ez rendben van, lejjebb kezdjük, és lassabban. De mi a lényegi változtatás?! Gondoltam ha meghallgatom az említett felvételt, akkor kiderül. Nos, meghallgattam. Hát jelentem, én az ég világon semmi különbséget nem hallottam. Jó, annyi, hogy tényleg mélyebb az egész, de ezt betudtam annak, hogy férfi kórus énekli.

Szóval ezek után a Szózatot is meghallgattam, és elszállt a mérgelődésem, és tömény értetlenség lett úrrá rajtam. Most akkor miért olyan sürgős kiküldeni a változtatást? Nem lehet egyszerűen megmondani az iskoláknak, hogy aki nem bírja a magas hangokat énekelje mélyen? Pontosabban ezt meg sem kell mondani, mivel aki nem tud magasan énekelni, kizárásos alapon csak mélyen tud. A háttérzene meg eddig sem befolyásolt szerintem semmit. Sokszor még az ütemét sem bírjuk tartani. No és persze nem azért mert nem gyors, csak elvagyunk a saját éneklésünkkel, visz a tömeg, aztán vagy elcsúszik, vagy nem. 

És ha már itt tartunk, biztos nem csak az én iskolámban volt ilyesfajta megoldás, de mi sosem kazettáról hallgattuk a himnusz és arra énekeltünk rá, hanem volt nekünk csodás énekkarunk, és egy két zenélni tudó, és velük énekeltük együtt. Akkor például az én iskolámban milyen változást is hoz ez az új felvétel? 

Remélem azért egy vagyont költöttek erre az intézkedésre, és az iskolák értesítésére....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tundervolgy.blog.hu/api/trackback/id/tr12979978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása