Pestisdoktorok

2011.07.06. 13:36

Éppen a Szent bolondokat (Joanne Harris) olvasom, amiben újra és újra előjön, a pestisjárvány. Elég sokat foglalkoznak a pestisdoktorral is ebben, de csak mert a főszereplő, Juliette egy régi barátja álcázta így magát, aki segít kiszabadulni a börtönből, a bajba jutott lánynak, akit boszorkánynak, és rontáshozónak hisznek. A városlakók szerint azért dúl a dögvész, mert Juliette megérkezett a városba néhány órával ezelőtt.

Nagyon szeretem a pestisdoktorokat, pontosabban az ábrázolásukat. Biztosan mindenkinek ismerős a kép, hogy egy nagy madárcsőrös álarcot viselnek, hatalmas köpennyel. Nem tudom egészen pontosan miért nyerték el  a szimpátiámat, de  gondoltam most jött el az ideje, hogy kicsit tájékozódjak velük kapcsolatban. Ezt meg is osztom veletek.

 

Azt tudtam, hogy a madárcsőr átitatott rongyokat tartalmaz, amiről én feltételeztem, hogy valamilyen klóros vagy egyéb fertőtlenítő lehetett, ami megvédi őket a szagoktól és a betegségektől egyaránt. Nem tévedtem nagyot, szerintem, viszont az már elkerülte a figyelmet, hogy a ruha többi részének mekkora jelentősége van. Wikipédián találtam erről pár mondatot, és ami érdekes, hogy minden egyes pestissel foglalkozó oldal szószerint vágta ki ezt a pár mondatot a saját irományába. Seholsem találtam más információt, de még csak más megfogalmazást sem, szóval én is az a wikiset osztom meg veletek:
"A pestisdoktorok jellegzetes öltözéke is a higiéniát szolgálta: ennek alsó része egy olajokba és gyógyporokba áztatott ing volt, amire még bokáig érő csuklyás szattyánbőr kámzsát és széles karimájú kalapot, ezenkívül kesztyűt és bokáig érő cipőt húzott. Az öltözék legkülönösebb darabja egy madár csőrét formázó, a szemnyílást üveggel fedő álarc volt, melyben fertőtlenítő hatásúnak gondolt balzsamok, növényrészek (elsősorban fokhagymalevél) voltak. Az öltözék szinte hermetikusan elzárta a pestisdoktor testét a külvilágtól."

Nem tudom kinek mennyire meglepő, de én megdöbbentem, hogy a szemnyílást üveggel fedtek, nem csak kivágás volt. Egyes írásokban úgy emlegetik ezt a maszkot, mint kezdetleges gázálarc. Engem elképeszt, hogy milyen okosak voltak egyesek akkoriban, hogy a betegséget nem tudták gyógyitani, sőt gyakorlatilag semmit sem tudtak róla, megvédeni mégis sikerült magukat. És hogy tényleg, gyakorlatilag feltalálták a gázálarcot, nekem ez nagyon tetszik. Ugyanis most a középkor, újkor határáról, az 1500-as évekről beszélünk.

Valahol azt is olvastam, de már nem találom a cikket, hogy a pestis megnezevést kezdetben nem kifejezetten a ma is ismert betegségre használták, hiszen szinte semmit sem tudtak akkor még a kórokozókról, vagy a betegség pontos lezajlásáról, így laikusan minden hasonló járványos megbetegedést pestisnek neveztek.

A mai értelemben vett pestist amúgy nem a patkányok terjesztették, ahogy azt akkor, és még sokáig feltételezték, hanem a patkányok bolhái, de akár egy kullancs is lehet hordozó. Egy bakteriális betegségről van szó, ami cseppfertőzéssel terjed. Három ismert válfaja van: a nyirokcsomók jellegzetes elváltozásával járó bubópestis, a szinte kivétel nélkül halálos tüdőpestis, és a viszonylag ritkán előforduló szeptikus pestis.

Ma már egy-egy gócponttól(Afrikában és Ázsiában) eltekintve nincs pestises fertőzés, hiszen meg lehet előzni a higiéniai szabályok betartásával és rágcsálók távol tartásával. Amennyiben mégis valaki elkapná, úgy azt jelenteni kell az ÁNTSZ-nek, és antibiotikumos kúrát kell alkalmazni. Pár nap alatt ki lehet belőle gyógyulni.

Na de most kanyarodjunk vissza egy kicsit a régmúltba. Hiszen rengeteg pestisdoktor volt akkoriban,de mi is lehetett a feladatuk, ha nem a gyógyítás?

A pestisdoktornak nem feltétlenül kellett doktori fokozattal rendelkeznie. Mivel a pestist abban az időben nem tudták gyógyítani, sőt, az okát sem ismerték biztosan, a pestisdoktor feladata elsősorban a beteg szervezetének erősítése volt, illetve meg kellett győznie, hogy saját erejével le tudja győzni a gyilkos kórt, mindezek mellett tanácsadói szerepre korlátozódott, ami nem csak a betegnek, hanem a helyi hivatalnokoknak szóló tanácsokat is jelentett, mivel a pestisdoktorok feladata volt a higiéniai intézkedések javaslása is a helyi vezetőknek a kór további terjedésének megakadályozására (például hogy égessenek illatos füveket, vagy milyen gyorsan temessék el a halottakat).

Akárhogy is kutattam, nem találtam sehol pontos feljegyzéseket, hogy személy szerint kik voltak ezek a doktorok, egyet kivéve, akiről persze mindenki hallott már: Nostradamus. Michel de Nostredame -ahogy valóban hívták- csak a járvány levonulása után szerezte meg doktori címét, addig mint tapasztalt járványügyi szakértő segédkezett.

Nostradamust viszont elsősorban nem emiatt ismerjük. Mint képzett csillagász-asztrológus, misztikus jós (látnok) tartjuk számon, valamint látomásait verses formában kiadta. Ezek a próféciák valójában enyhén homályos jövendölések, melynek különlegessége abban áll, hogy még nem ért véget. Egészen 2040-ig vannak jóslatai.   Asztrológiai és műveltségi ismeretei révén próbálta megfejteni az átélt élmények jelentését és jövőbeli idejét. Úgy vélte, tapasztalatai fontosak lehetnek, mert Isten üzenetét hordozzák, ezért mindent feljegyzett.

Így született meg 1555-ben A próféciák című műve, melyben a valósnak gondolt illúziókat verses formában írta le. Megjövendölte többek között Napóleon és Hitler pusztító uralmát, Diana hercegnő halálát, a császármetszést, a biopiacot, a 21. századi terrorizmust.

Egyes elemzők szerint Osama nevének anagrammája is felfedezhető az egyik versben.
Én személyszerint úgy vagyok ezzel, hogy utólag bármit bele lehet magyarázni, hogy ez a versrészlet erre és erre utal, de előre gyakorlatilag megfoghatatlan, hogy kiről és miről is van szó. Számomra egy kategória a horoszkóppal és tenyérjóslással. Ha valóban úgy történik minden, ahogy azt előre megmondták, inkább csak az önbeteljesítő jóslat műve, nem valódi jövőbe látás. Én hiszek abban, hogy az életem én irányítom. Szóval ha hinnék is az írásaiban, akkor sem nyújtanak nagy segítséget, hogy mégis kitől és mitől kellene óvakodnunk. Főleg hogy rengeteg próféciát írt. Csak a második kiadás 300 verssel bővült az elsőhöz képest.

Viszont már nagyon eltértem az eredeti tárgyamtól, szóval ezt a kérdést itt függőben is hagyom. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://tundervolgy.blog.hu/api/trackback/id/tr423044365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása